Nikon Imaging | Magyarország | Európa

Top tippek a gyönyörű napnyugták megörökítéséhez.

A naplemente az egyik legnépszerűbb fotótéma, és az a nagyszerű benne, hogy folyamatosan új lehetőségeket ad. A nap horizont alá merülése után az alkonyi fény, amely még nagyjából 20 percen keresztül megvilágítja ez eget, igazán gyönyörű eredményeket nyújthat. Próbálja ki tippjeinket ezeknek a varázslatos pillanatoknak a lehető legjobb kiaknázásához.

©Neil Freeman | Nikon School

• Praktikus módja egy ígéretes naplemente előrejelzésének, ha megvizsgálja a felhőket: az ideális körülményeket a magasan lévő, foltos felhők adják, amelyek között sok hely van, mivel minden különálló felhő kap egy kis fényt és színt, ezáltal vizuálisan kellemes jelenetet alkotnak. Az egybefüggő felhőréteg nem túl jó jel! A megfelelő naplemente másik jele gyakran egy esős nap – ha az esőfelhők elkezdenek kitisztulni a naplemente idejében, az nyerő felvétellel kecsegtethet.

• Bármely naplementéről készült felvétel esetén gyorsan kell reagálnia – talán 20 perc áll rendelkezésére, amely során alkothat valamit, a fénykép pedig egyik pillanatról a másikra drámaian megváltozhat a fény különböző dolgokról való visszaverődése és intenzitásának változása miatt. A kulcs az előkészületben rejlik, mert ha az állvány lábával kell vacakolnia, nagy eséllyel lemaradhat a legjobb pillanatokról.

• A valóban hatásos, drámai naplementei fotók létrehozásához általában többre van szüksége egy naplementénél – szüksége lesz az előtérben lévő tárgyakra, legyenek azok formák, árnyak, részletek vagy textúrák, a felhők és a madarak az égen pedig szintén segíthetnek érdekesebbé tenni a képeket és életre kelteni a jeleneteket.

• Tipikusan egy másodpercnél hosszabb expozíciót kell használnia (ha a nap már a horizont alá merült), tehát biztosan szeretné majd kiküszöbölni a fényképezőgép rázkódását, amennyire csak lehetséges, vagyis szüksége lesz állványra és vezetékes távkioldóra vagy a fényképezőgép önkioldójára. Ahogyan a fények halványulnak, fokozatosan hosszabb záridőre lesz szüksége. Folyamatosan nézze vissza a képeket a képernyőn, valamint a hisztogramon keresztül (lásd lentebb), és szükség szerint növelje az expozíció idejét a következő felvételhez. Az előtérben lévő részletek sziluettjének kirajzolásához azonban gyorsítsa fel a záridőt, de ne vigye túlzásba, hiszen ha túl élesek a sziluettek, a képet elboríthatja a sötétség.

• Amikor a nap még az égen van, állítsa be a rekesz-előválasztást (A mód a fényképezőgépen), és ha kézzel tartja a fényképezőgépet, akkor az automatikus ISO-t, így a fényképezőgépnek kiegyensúlyozott expozíciót kell létrehoznia, ahogy a fény elhalványul az égen. Napnyugtakor, amikor a fény gyorsan változik, a kézi mód (M mód) használatakor folyamatosan módosítania kell a fényképezőgép beállításait, hogy jó expozíciót tartson fenn. Ez csökkenti azt az időt, amely a fény és a kép kompozíciójának értékeléséhez áll rendelkezésre. Ha hosszabb záridőre van szüksége, akkor használhatja a semleges szürke (Neutral Density) szűrőt, vagy válthat kisebb rekeszre, pl. f/11 vagy f/16. Az alacsony, 64-es vagy 100-as ISO segítségével jobb minőségű képet és hosszabb záridőt érhet el.

Ha alkonyatkor, a kék órában vagy a nap eltűnése után még mindig Rekesz-előválasztási módban fényképez, akkor lehetséges, hogy használnia kell az expozíciókompenzáció funkciót a fényképezőgépen az expozíció finomhangolásához, hogy biztosítsa a megfelelő a beállítást. Vagy az expozíció teljes vezérléséhez váltson kézi (M) módra, mivel így szabadabban kezelheti a záridőt és a rekeszbeállításokat.

Hogy gyenge fényben is biztosan tiszta, éles képeket készítsen, használhatja az Automatikus vagy a Kézi élességállítást. Ha Automatikus élességállítást használ, akkor gyenge fényben a központi élességpont használatával gyorsabban élesíthet. Ha az élesítést még mindig nehéznek tartja, akkor váltson kézi élességállításra az objektíveken és a fényképezőgépvázon, aktiválja az Élő nézetet, majd használja az érintőképernyőt vagy a plusz gombot a kép nagyításához az LCD-képernyőn, és forgassa el addig a kézi élességállító gyűrűt az objektíven, amíg a téma tiszta és éles nem lesz. A harmadik lehetőség az, hogy előre élesre állítja a témát, és rögzíti az élességet.

• Ha fényeket is szeretne az alkonyati jelenetbe, például kivilágított épületeket vagy utcai világítást is, ügyeljen a fénymérésre – a kedvezőtlen fényviszonyok rászedhetik a fénymérőt hosszabb expozíciós idő beállítására, hogy a sötétebb területek több fényt kapjanak, ez viszont a fényesebb területek túlexponálásához és kiégéséhez vezet. Használja az expozíciókompenzációt ennek kezeléséhez – valószínűleg néhány lépéssel az alulexpozíció felé kell majd állítani ha a kompozíció nagy része sötét. A naplementei jelenetek enyhe alulexponálása a színeket is javítja majd.

• Ne csak az LCD-kijelző által mutatott kép ellenőrzésével győződjön meg a beállítások megfelelőségéről, hanem ellenőrizze a hisztogramot is. A hisztogram a fénykép tónustartományának grafikus reprezentációja – azonnali elemzés a képről, amit készített, amely naplementés felvétel esetén azonnal megmutatja Önnek, ha túlexponálta vagy beégette a csúcsfényeket. Csúcsfénybeégések keresése – a hisztogram jobb oldalára koncentrált szaggatott csúcsok. Ha a képen a nap is rajta van, néhány csúcsfény beéghet, de sok esetben ez nem okoz gondot mindaddig, amíg a hisztogram jelleggörbéinek többsége a grafikon közepe táján található.

• A fenti tanácsok többsége a naplemente filmezésére is vonatkozik. Ha egyenesen a lenyugvó napot fényképezi, ügyeljen a becsillanásokra, amelyek miatt elmosódhatnak a részletek. Ezeket kisebb rekesz alkalmazásával kerülheti el, hogy kevesebb fényt engedjen be, és ezáltal sötétebb legyen a felvétel, vagy polarizációs szűrőt is használhat a túlzott fény blokkolására, vagy diffúziós szűrőt a fény szétszórására. Egy másik lehetőség, hogy teljesen kihagyja a napot, és ehelyett az eltűnőben lévő sugarak által megvilágított tájképre koncentrál (ez az állóképeknél is működik). Ha több szerkesztési lehetőséget szeretne, próbáljon meg mindkét típusú felvételből olyan sokat készíteni, amilyen sokat csak tud, amíg van fény.

Hat gyors tipp

1. Mindig RAW (NEF) fájlformátumban fényképezzen, így rengeteg információ lesz a képen, amelyet a későbbi utómunka során felhasználhat.

2. Válasszon „Nappali” vagy „Árnyék” fehéregyensúlyt, így az alkonyati eget mélykék színben örökítheti meg, az izzókat pedig meleg sárgás-narancsos színben – de ha RAW-formátumban fényképez, a fehéregyensúllyal kapcsolatos problémákat később, a számítógépen is javíthatja.

3. Általános szabály: A nap fent van az égen? Rekesz-előválasztás. Lement már a nap? Kézi expozíció.

4. Naplementében a vakus fényképezés túlságosan nyilvánvalónak tűnhet, azonban természetesebb hatást érhet el, ha izzólámpa- vagy meleg szűrőt helyez a vakura.

5. Használjon semleges szürke (ND) átmenetes szűrőt a horizonttal átmenetet alkotva, hogy kiegyensúlyozza a kontrasztot a fényesebb alkonyati ég és a sötétebb előtér között.

6. Ha Ön nem éjszakai bagoly, fényképezzen ősszel és télen naplementét, amikor a rövidebb nappalok miatt Európában egyes helyeken már 15:30-kor lemegy a nap, attól függően, hogy mennyire északon él (minél északabbra megy, annál korábban megy le a nap).

A bemutatócikk és a képek Neil Freeman hozzájárulásának köszönhetők.