Nikon Imaging | Magyarország | Európa

Hogyan készíthet jobb portréfelvételeket?

Tudja meg, hogyan áll össze egy jó portréfotó

Nem lehet olyan nehéz, ugye? Barátja/párja/gyermeke megkéri Önt, hogy készítsen egy képet róla. Ön a jó minőségű digitális fényképezőgépével készít egy fotót. Nem tudja, miért, de nem elégedett az eredménnyel. Az élességállítás jó, a kép megfelelően exponált, mégis mi lehet a baj? Most már tudja, hogy egy jó portréfelvétel több, mint egy jó technikával készített fotó.

Először is: a háttér fontos. Nem szabad elvonnia a figyelmet a témáról. Egy egyszínű fal, sötétzöld lombozat – minden jól működik, ami egyszerű (erős vonalak és mintázatok nélkül). Nincs annál rosszabb, mint egy vonal, oszlop vagy ág, ami úgy tűnik, mintha a téma fejéből nőne ki.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR objektív, 1/250 mp, f/6,3, ISO 100, záridő-előválasztásos, mátrixmérés, derítő vakuzás.

Ezen a képen egy út menti pózna „nő” ki a téma fejéből.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR objektív, 1/250 mp, f/4, ISO 100, záridő-előválasztásos, mátrixmérés, derítő vakuzás.

Ezen a képen csak pár lépéssel álltunk odébb – nincsenek póznák –, ezért sokkal jobb fényképet készítettünk.

Figyeljen a háttérre

Ha világos háttér előtt fényképez valakit, esetleg csak egy körvonal fog látszani belőle. Ez azért van, mert az alak mögül érkező fény hatására a fényképezőgép alulexponálhatja a témát, sötétnek tüntetve fel azt. Ennek kompenzálására felnyithatja a Nikon D-SLR készülék beépített vakuját, vagy bekapcsolhatja a vakut a COOLPIX vagy a Nikon 1 digitális fényképezőgépen. De ha fényt ad is hozzá elölről, a világos háttér még mindig problémát jelenthet. 

Minden Nikon D-SLR és COOLPIX készülék rendelkezik expozíciókompenzáció funkcióval. Ezért nyugodtan túlexponálhatja a képet egy vagy két f-értékkel, vagy módosítja a záridőt, hogy a háttér világosságát kompenzálja. Ha még mindig nem a várt eredményt kapja, próbáljon meg más, lehetőleg olyan háttér előtt fényképezni, amely sötétebb színű, mint a téma.

Tartsa észben: a képnek a témáról kell szólnia. Ne fényképezze le az őt körülvevő terület egészét. Kerüljön közelebb, akár úgy, hogy közelebb megy hozzá, akár úgy, hogy telefotó-objektívet vagy zoomobjektívet használ. A megtalált egyszerű háttér előtt emelje ki a témát. Az emberek feje függőlegesen helyezkedik el, ezért fényképezze őket függőlegesen. A vízszintes irányú portréfelvételek kínosak lehetnek.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II objektív, 1/250 mp, f/2,8, ISO 100, rekesz-előválasztásos, mátrixmérés, beépített, felnyíló derítő vakuzás.

Ennek a portréfelvételnek egyáltalán nem izgalmas a kompozíciója. A téma egy téglafal előtt ül, a kép közepén, rengeteg plusz tér veszi körül, ami nem tesz hozzá semmit a képhez.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II objektív, 1/125 mp, f/5, ISO 100, rekesz-előválasztásos, mátrixmérés, beépített, felnyíló derítő vakuzás.

Itt arra kértük a témát, hogy dőljön a falnak, és az arcát kicsit hátra fordítva nézzen a fényképezőgépbe. Szűken meg is vágtuk a képet – függőlegesen –, hogy érdekesebb legyen. A téglafal mint háttér így már dinamikus eleme a kompozíciónak.

Gondoljon a stílusra

A következő lépés: a téma ruházata. A homogén színek általában jól működnek a portréfelvételeken, főként azért, mert nem vonják el a figyelmet. A fényes mintázatok figyelemért kiáltanak: engem nézz, ne az arcot!

© Gary Small

D300, AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF objektív, 1/30 mp, f/3,5, ISO 200, rekesz-előválasztásos, mátrixmérés, vakuzás a fényképezőgép beépített, felnyíló vakujával.

Ezen a képen a téma mintás inget visel, és még a polc is, ami mellett ül, tele van pakolva mindenféle dolgokkal (a bal oldalon), míg a függőleges árnyékoló a másik vállánál vonja el a figyelmet.

© Gary Small

D300, AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF objektív, 1/30 mp, f/3,8, ISO 200, rekesz-előválasztásos, mátrixmérés, SB-900 vaku fénye a plafonról egy reflektorral a témára irányítva.

Itt arra kértük a témát, hogy menjen egy kicsit odébb – a háttér maga a függőleges árnyékoló. Arra is megkértük, hogy vegyen fel egyszínű felsőt. Továbbá azzal, hogy jobban ráközelítettünk, a maradék figyelemelterelő dologtól is megszabadultunk. A vaku által kibocsátott fény a plafonról visszaverődve biztosítja a képen a lágy megvilágítást.

Tökéletes nézőpontok

Végezetül: hacsak nem rendőrségi fotókat készít a helyi rendőrség számára, ne fényképezze a témát szemtől szemben. A téma teste egy kissé forduljon el (úgy 45 fokkal Önhöz képest), a fej pedig forduljon Ön felé. Ez a testtartás sokkal jobban mutat, és még karcsúbbnak is látszanak az emberek.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR objektív, 1/60 mp, f/4, ISO 400, rekesz-előválasztásos, mátrixmérés, SB-900 vaku, közvetlen vakuzás. 

Ezen a képen néhány probléma rögtön szembeötlik. Először is: a téma közvetlen vakuzásának következtében erős árnyék látható a háttérben.

Másodszor: a háttér zsúfolt, mindkét oldalon tele a falon lévő képrészletekkel, valamint felül a plafon, a kép alsó részében pedig egy kanapé látszik. Végül: az egyenes testtartás nem mutat jól.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR objektív, 1/60 mp, f/4, ISO 400, rekesz-előválasztásos, mátrixmérés, SB-900 vaku, indirekt vakuzás.

Nagyszerű fényképet készítettünk úgy, hogy rázoomoltunk a képre, így elkülönítettük a témát. A háttér nem vonja el a figyelmet. A vaku plafonra irányításával a fény lágyabbá vált (a képminőség romlását okozó erős árnyékok nélkül).

Továbbá a téma nem a fényképezőgéppel párhuzamosan, függőlegesen áll, hanem megkértük a fiatalembert, hogy álljon egy kissé oldalt, a fejét pedig fordítsa a fényképezőgép felé, és fonja a karjait keresztbe.

A bemutatócikk és a képek Gary Small hozzájárulásának köszönhetők.