Nikon Imaging | Magyarország | Európa

Bokeh (elmosódás) kezdők számára

A bokeh (elmosódás) kifejezés a japán boke (ボケ) szóból ered, amelynek jelentése „elmosódottság” vagy „homály” – a boke-aji az „elmosódottság minőségét” fejezi ki. A bokeh kiejtése: bo-kö vagy bo-kéj.

Minden fényképezéssel foglalkozó webhelyen talál beszélgetéseket arról, hogy a felhasználók kedvenc nagy fényerejű objektívje milyen szép elmosódásra képes. A jelzők változóak: lágy, hihetetlen, fantasztikus, jó, gyönyörű, édes, selymes, kiváló... de mi is az a bokeh pontosan?

A bokeh a következőképpen definiálható: „a lágy fókuszon kívül eső háttér által kiváltott hatás, amely akkor jön létre, ha nagy fényerejű objektívvel nagy rekesznyílás mellett fényképezzük a témát”. Egyszerűen mondva: a bokeh egy fényképen lévő jól mutató vagy esztétikus fókuszon kívül eső elmosódás.

Bár a bokeh a fényképet jellemző tulajdonság, a fényképezés során használt objektívek meghatározzák a látható elmosódás alakját és méretét. Az elmosódás általában csúcsfényben jobban látható, és az alakját az objektívben található íriszlamellák száma (a rekesz) határozza meg. Ha egy objektív több kör alakú lamellával rendelkezik, a fókuszon kívül eső csúcsfényből kerekebb, lágyabb fénykörök keletkeznek. Ha egy objektív inkább hatszögletű rekesszel rendelkezik, a csúcsfényből hatszögalakú fényfoltokat hoz létre.

Hozzon létre elmosódást a képein

Az elmosódás eléréséhez nagy fényerejű objektív szükséges – minél nagyobb fényerejű, annál jobb. Legalább f/2,8 rekeszértékkel rendelkező objektívet használjon, a gyorsabb rekesz f/2, f/1,8, or f/1,4 rekeszértékkel még ideálisabb. Sok fotós szeret fix objektívet használni olyan fényképek készítésekor, amelyeken látható elmosódást akarnak létrehozni.

Nagy rekesznyílással szeretne fényképezni, ezért a rekesz-előválasztásos vagy a kézi fényképezési módok a legjobb választás. A kézi mód lehetővé teszi, hogy a rekesz méretét és a záridőt is Ön állítsa be. A rekesz-előválasztás mellett pedig Ön választhatja ki az f-értéket (rekesz), és a fényképezőgép annak alapján kiválasztja az expozícióhoz optimális záridőt. A rugalmas program módot is használhatja, amely lehetővé teszi a lehető legnagyobb rekesz-záridő kombináció kiválasztását.

Ne aggódjon, ha nincs nagyon nagy fényerejű objektíve. A háttér és a téma közötti távolság növelésével létre tud hozni kisebb rekesszel készített képeken is elmosódást.

A fényképein a látható elmosódás valószínűségét növeli, ha a háttér és a téma közötti távolságot növeli. Megteheti ezt úgy, hogy csökkenti a fényképezőgép és a téma közötti távolságot. Minél kisebb a mélységélesség, vagy minél távolabb van a háttér, annál homályosabb lesz az eredmény. A háttérben lévő csúcsfények szintén jobban látható elmosódást hoznak létre. Ha hátulról érkező fényt, oldalfényt vagy hajra irányított fényt használ, az elmosódás még szebben mutat.

Portrék esetén kiváló az elmosódás. A közeli portrékon különösen jól mutat az elmosódás. Az elmosódás használatához a virágokról és más természeti jelenségről készült közeli- és makrófelvételek szintén kedvelt témák. Továbbá az ünnepi fények vagy a fényvisszaverő felülettel rendelkező tárgyak szándékoltan fókuszon kívül eső fotózása világító fényköröket eredményez.

Az elmosódás meglágyítja az amúgy fényesen megvilágított fényképet. Ezzel technikával a téma és a háttér jól elkülöníthető, valamint azt is lehetővé teszi, hogy kevésbé fotogén hátteret használjon. A szórt háttérelmosódásnak köszönhetően ahelyett, hogy elvonná a figyelmet, a témára irányítja azt.

A bemutatócikk és a képek Jody Dole, Kristina Kurtzke, Lindsay Silverman és Paul Van Allen hozzájárulásának köszönhetők.